Axel Johnson Gruppen

Axfast är en av fyra fristående koncerner inom Axel Johnson Gruppen. Familjeföretaget Axel Johnson grundades 1873 och drivs nu i fjärde och femte generationen av Antonia Ax:son Johnson med familj. I gruppen ingår även Axel Johnson AB, amerikanska Axel Johnson Inc och förvaltningsbolaget Altocumulus. Därutöver ingår ägarintressen i Nordstjernan.

AXfast AB

Axfast har ett fastighetsbestånd värderat till drygt 12 miljarder fördelat inom segmenten kontor, handel, hotell, logistik och bostäder.

AXEL JOHNSON AB

Bygger och utvecklar verksamheter inom handel och tjänster. I koncernen ingår följande bolag:

Axel Johnson International är en teknikhandelsgrupp som förvärvar, bygger och utvecklar företag som tillhandahåller produkter och tjänster till industriföretag.

Axfood är ett av Sveriges ledande bolag inom dagligvaruhandeln, som levererar bra och hållbar mat.

Dustin är en av Nordens ledande återförsäljare av IT-produkter med tillhörande tjänster.

KICKS är Nordens ledande skönhetskedja och erbjuder ett helhetskoncept med skönhetsprodukter inom makeup, doft, hudvård och hårvård. „„

Martin & Servera är Sveriges ledande restauranggrossist, och levererar dagligen drycker, färskvaror, livsmedel, utrustning, tjänster och kunskap till restauranger och storkök.

Novax är en aktiv och långsiktig ägarpartner som investerar i små- och medelstora tillväxtbolag.

Åhléns är Sveriges ledande varuhuskedja med skönhet, inredning och mode under ett och samma tak.

Våra mindre entreprenörsbolag. Genom D-Ax investerar vi i digitala tillväxtbolag, främst inom mat och handel. Dessutom är vi huvudägare i Amazing Brands, som utvecklar och säljer produkter inom kosmetik, doft och hygien. Vi är också delägare i Mitt Liv, som är ett icke vinstdrivande företag som genom mentorskap, utbildning och rekrytering arbetar för ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald. Skincity är en hudvårdsklinik online.

AXEL JOHNSON INC.

Bygger och utvecklar verksamheter i hel- och delägda företag inom energi, industri, miljö och medicinsk sektor i Nordamerika. I koncernen ingår följande bolag:

HighRes Biosolutions är ledande inom design och konstruktion av innovativa robotsystem och laboratorieartiklar som används av läkemedels-, bioteknik- och akademiska forskningslaboratorier.

Cadence är en ledande kontraktstillverkare på den medicintekniska marknaden vars varumärken är kända för sin höga prestanda och tillförlitlighet.

ConforMIS är ett medicintekniskt företag med fokus inom ortopediska implantat.

Kinetico Incorporated producerar och säljer vattenreningsprodukter, både kommersiella och för bostäder.

Mountain Lumber fokuserar på återanvändning av återvunnet trä i produktionen av bostäder.

Parkson Corporation producerar och distribuerar system och produkter för kommunal och industriell vattenrening.

Skjodt-Barrett producerar världsledande mat- och förpackningslösningar.

Sprague Operating Resources LLC distribuerar och hanterar energiråvaror och bulkgods via egna terminaler i nordöstra USA.

Walk2Campus är ett fastighetsbolag som förvärvar och för- valtar bostäder i anslutning till universitet och högskolor.

ALTOCUMULUS AB

Arbetar med kapitalförvaltning och har kontor i Stockholm och Luxemburg.

NORDSTJERNAN AB

Nordstjernan är ett familjekontrollerat investeringsföretag, som genom aktivt ägande i nordiska företag ska skapa långsiktig, god värdetillväxt. Nordstjernans noterade innehav är Attendo, Bonava, Ekornes, NCC, Nobia, Ramirent och Swedol. De onoterade innehaven är Dacke Industri, Etac, Rosti, Salcomp och Wingroup. Övriga bolag är Active Biotech, Designonline, KMT, Lifco, LLENTAB och Pricerunner. Axel Johnson Gruppens ägarandel i Nordstjernan uppgår till 6 procent.

AXFOUNDATION

En fristående icke-vinstdrivande verksamhet som arbetar konkret och praktiskt för ett miljömässigt och socialt hållbart samhälle. www.axfoundation.se.